۲۳ بهمن ۱۳۹۱

نخستین حفاری کاوشگر " ناسا " بر روی مریخ

                                           " ناسا پیروزی تاریخی خود را جشن می‌گیرد."
 کاوشگر "کنجکاوی" موفق به نخستین حفاری خود در مریخ شده است. تجزیه و تحلیل نمونه‌های سنگی به دست آمده از این حفاری به دانشمندان کمک می‌کند تا به گذشته مبهم سیاره سرخ دست یابند.
کاوشگر مریخ‌نورد "کنجکاوی" یا "کیوریاسیتی" که حدود شش ماه است در مریخ استقرار یافته اولین حفاری خود را انجام داده است.
به گزارش وبسایت آلمانی زبان "اشپیگل آنلاین"، سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) که از دستاورد خود بسیار خوشنود است اعلام کرد: «یک روبات برای اولین بار مریخ را حفاری کرده تا نمونه‌ای از سنگ ‌آن بردارد.»

                    بیش از سی کشته در بزرگ‌ترین مراسم مذهبی جهان

                                         
ازدحام جمعیت در یک ایستگاه راه‌آهن در شمال هند، بنا بر گزارش منابع محلی، دست کم ۳۶ کشته بر جای گذاشت. حادثه زمانی رخ داد که ده‌ها هزار زائر هندو پس از شستشوی بدن خود در رود گنگ، قصد بازگشت به خانه را داشتند.
روز یکشنبه (۱۰ فوریه/ ۲۲ بهمن) در جریان برگزاری بزرگ‌ترین مراسم مذهبی جهان دست‌کم ۳۶ تن جان خود را از دست دادند. شمار قربانیان در ابتدا ۱۸ نفر اعلام شد، سپس اما تعداد کشته‌شدگان تا دست‌کم ۳۶ نفر افزایش یافت. یک سخنگوی راه‌آهن شهر الله‌آباد در شمال هند روز دوشنبه (۱۱ فوریه) گفت که ۳۹ تن نیز در این حادثه مجروح شده‌اند.
هر ۱۲ سال یکبار میلیون‌ها هندو از سراسر جهان در نزدیکی شهر الله‌آباد واقع در شمال هند گرد هم می‌آیند تا در بزرگ‌ترین گردهمایی مذهبی جهان که "کومبه میلا" نام دارد، شرکت جویند. نقطه اوج این مراسم غسل و شستشو در رودخانه گنگ است.
علت حادثه  ازدحام شدید جمعیت بر روی پل عابر پیاده‌ای اعلام شده که از روی ریل‌های ایستگاه راه‌آهن عبور می‌کند....