۲۳ آذر ۱۳۹۹

 « رژیم آخوندی »، و کشورها ئی که به قطعنامه سازمان ملل علیه اعدام رأی ندادند؟ .
دیده‌بان حقوق بشر گزارش داد در میان اقلیتی که به آخرین قطعنامه سازمان ملل برای تعیین ضرب‌الاجل لغو مجازات اعدام رأی منفی دادند، نام ۱۱ کشور از منطقه آسیا و اقیانوسیه دیده می‌شود.
دیده بان حقوق بشر روز چهارشنبه ۲۴ نوامبر (۴ آذر) با ذکر این موضوع اعلام کرد: «در ۱۷ نوامبر (۲۷ آبان)، ۱۲۰ کشور عضو سازمان ملل به قطعنامه‌ای در کمیته سوم مجمع عمومی این سازمان که درخواست مکرری برای توقف مجازات اعدام بود، رأی مثبت دادند. انتظار می‌رود مجمع عمومی این قطعنامه را در ماه دسامبر تصویب کند که نشان دهنده رد این مجازات ذاتاً بی‌رحمانه و برگشت‌ناپذیر در جهان است.»
دیده‌بان حقوق بشر در میان ۳۹ کشور مخالف این قطعنامه، نام ۱۱ کشور از منطقه آسیا و اقیانوسیه را این گونه برشمرده است: افغانستان، برونئی دارالسلام، چین، هند، ژاپن، مالدیو، کره شمالی، پاکستان، پاپوآ گینه نو، سنگاپور و تونگا.
فیل رابرتسون، معاون آسیای دیده بان حقوق بشر گفت: «جای تعجب نیست که دولت‌هایی که به ضرب‌الاجل توقف مجازات اعدام رأی منفی دادند، از جمله جدی‌ترین ناقضان حقوق بشر در جهان شناخته می‌شوند. 
این که ۱۱ دولت آسیا و اقیانوسیه به قطعنامه سازمان ملل رای منفی دادند و بسیاری از آنها هنوز اعدام می‌‌کنند، نشان می‌دهد که منطقه برای رسیدن به نظام عدالتی که به حقوق بشر احترام بگذارد، هنوز راه درازی را در پیش دارد.»
به گفته رابرتسون، كشورهایی كه به قطعنامه رأی داده‌اند باید فوراً اقدامات لازم را در جهت لغو مجازات اعدام انجام داده و به ۳۹ كشوری كه مخالف بوده‌اند برای لغو اعدام فشار آورند.
دیده‌بان حقوق بشر با مجازات اعدام به دلیل ماهیت بی‌رحمانه آن مخالف است.
«رژیم آخوندی» و دیگر کشورهای خاورمیانه
ایران«آخوندی» نیز که پس از چین بیشترین آمار اعدامیان در جهان را دارد، به قطعنامه سازمان ملل برای لغو اعدام رأی منفی داده است.
 به جز «رژیم آخوندی» هفت کشور دیگر خاورمیانه یعنی بحرین، عربستان، یمن، سوریه، قطر، عمان، کویت و عراق نیز به این قطعنامه رأی منفی داده‌اند. 
با این حال امارات متحده عربی به این قطعنامه رأی ممتنع داده است.
در تمامی این کشورها مجازات اعدام همچنان انجام می‌شود.
euronews