۰۳ دی ۱۳۹۹

سال ۲۰۱۹، بیش از یک‌ ونیم میلیون نفر در هند به‌دلیل آلودگی هوا جان باختند.
نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد که حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت هند در سال ۲۰۱۹ به دلیل آلودگی هوای شهری دچار مرگ زودرس شدند و جان باختند؛ به عبارتی، ۱۸ درصد از کل آمار مرگ‌ومیر در این کشور.
گزارش این پژوهش که در هفته‌نامه پزشکی «لنست» منتشر شده است، شواهدی مبنی‌بر افزایش نرخ ابتلا به سرطان ریه، سکته، دیابت، بیماری‌های تنفسی و دیگر انواع بیماری‌ها بر اثر آلودگی هوای شهری در هند ارائه می‌کند.
بر همین اساس، تنفس هوای آلوده در شهرهای مختلف این کشور منجر به افزایش آمار مرگ‌ومیر در ابعاد میلیونی شده است.
این در حالی است که در سال ۲۰۱۷، آمار مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا حدود ۱.۳ میلیون نفر اعلام شده بود.
مقایسه آمارها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹، حدود ۴۰۰ هزار نفر بر شمار افرادی که بر اثر بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا در هند جان باخته‌اند، افزوده شده است.
در سال‌های اخیر، دهلی، پایتخت این کشور، با فرا رسیدن زمستان و افزایش ذرات معلق در هوا، اغلب به عنوان آلوده‌ترین شهر دنیا معرفی شده است.
گزارش‌ها حاکی است که شاخص آلودگی هوا در هند ۵۰۰ درصد بالاتر از معیار سازمان جهانی بهداشت برای تعیین هوای سالم است.
به‌رغم افزایش آمار مرگ ‌ومیر و تشدید مشکلات ناشی از آلودگی هوای شهری در هند، مقام‌ها و مسئولان دولت این کشور همچنان در به‌کارگیری روش‌های موثر مقابله با آلودگی هوا ناکام مانده‌اند.
سال گذشته، در پی اعلام وضعیت اضطراری در دهلی،‌ مقام‌های هند برای مقابله با آلودگی شدیدی که گریبانگیر هوای پایتخت شده بود، کوشیدند روزانه جلوی تردد ۱.۲ میلیون خودرو را بگیرند.
* radiofarda