۲۱ آذر ۱۳۹۹

شروع واکسیناسیون علیه کرونا − روندِ کار در کشورهای مختلف
از زمانی که خبر شیوع ویروس کرونا در ووهان چین منتشر شد، حدود یک سال می‌گذرد، با گذشت یک سال بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، آمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به ۸۰ میلیون نفر نزدیک شده و بیماری کووید-۱۹ دست‌کم جان یک میلیون و پانصد هزار نفر را گرفته است.

ده ها تیم از دانشمندان، تیم‌های پژوهشی و شرکت‌های دارویی در سراسر جهان از ژانویه ۲۰۲۰ کار بر روی یافتن واکسنی موثر و ایمن را آغاز کردند. در حالی‌که بیش از یکصد واکسن مختلف هنوز مراحل آزمایش بالینی و پیش‌بالینی را می‌گذراند، اکنون تعدادی از شرکت‌های دارویی از جمله فایزر-بیونتک، مدرنا، آکسفورد و اسپوتنیک اعلام کرده‌اند که واکسنی موثر دارند و در این میان یک واکسن (فایزر) توانسته در برخی از کشورها تاییدیه گرفته و کار واکسیناسیون آغاز شده است.
همه چیز درباره واکسن تایید شده
واکسن فایزر-بیونتک، محصول مشترک شرکت دارویی فایزر مستقر در نیویورک و کمپانی آلمانی بیونتک درچندین کشور تاییدیه گرفته است. این واکسن به گفته سازندگانش ۹۵ درصد موثر است و واکسیناسیون شامل تزریق عضلانی در دو واحد به فاصله زمانی ۳ هفته است.
تصویری از نخستین کسانی که در شهر نیوکاسل واکسن کووید-۱۹ ساخت شرکت فایزر را دریافت کردند.
نگهداری این واکسن چندان آسان نیست و باید در شرایط ویژه در فریزر با دمای منفی ۷۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود.
این واکسن بر روی ده‌ها هزار داوطلب در آمریکا و دیگر کشورها از جمله آرژانتین، برزیل و آلمان آزمایش شده است. اداره غذا و داروی آمریکا میزان موثر بودن واکسن را ۹۵ درصد اعلام کرده است.
این واکسن پس از تزریق نخست در فاصله زمانی کمتر از دو هفته شروع به حفاظت از فرد مورد نظر کرده و پس از تزریق واحد دوم، واکسن پاسخ سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
اثرواکسن در داوطلبان با پیشینه نژادی مختلف ( سیاه، لاتین‌تبار و سفید) تفاوت چندانی نداشته است. این واکسن همچنین در افراد دچار چاقی مفرط و افراد مسن بالای ۶۵ سال نیز به اندازه سایرین موثر بوده است.
واکسن عوارض جانبی جدی ندارد، اما تزریق آن احتمالا خستگی و بی حالی کوتاه مدت، تب و درد عضلانی را به همراه خواهد داشت.
واکسن فایز-بیونتک تا کنون از چندین کشور از جمله هند، بریتانیا، بحرین و کانادا مجوز (اضطراری یا کامل ) گرفته و طی ماه دسامبر تحویل واکسن ها به کشورهایی در اروپا، آسیا و آمریکای شمالی آغاز می‌شود.
انتظار می رود تا پایان سال ۲۰۲۱ بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ واحد از این واکسن تولید و توزیع شود.
* کوتاه شده از:.radiozamaneh