۲۲ اسفند ۱۳۹۶

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه‌ی خود را برکنار کرد.

آیا اختلاف‌نظر بر سر برجام دلیل برکناری تیلرسون بود؟
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه‌ی خود را برکنار کرد.
 گفته می‌ شــــــود که اختـــــــــلاف نظر میـــــان آن دو بر ســـــــر  رویکرد  نسبت  به « رژیم آخوندی»ایران، یکی از دلایل اصلی این تصمیم‌گیری بوده است.
روز سه‌شنبه (۱۳ مارس/۲۲ اسفند) دونالد ترامپ، وزیر امور خارجه‌ی خود رکس تیلرسون را برکنار و مایک پومپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را به عنوان جانشین او معرفی کرد.
به باور بسیاری از ناظران سیاسی، در این جابه‌جایی یک "باز" جانشین یک "کبوتر" می‌شود و فراکسیون شخصیت‌های میانه‌رو در دولت آمریکا بیش از پیش تضعیف می‌گردد.
D W

هشدار تیلرسون در مورد 'رفتارهای دردسرساز' روسیه پس از برکناری
رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا که روز سه شنبه از این پست برکنار شد در بیانیه پایانی اش در مورد "رفتارها و اقدامات دردسرساز" روسیه هشدار داده است.
او در این بیانیه از آقای ترامپ یا سیاست هایش تمجید نکرد.
مدیر سابق شرکت نفتی "اکسون موبیل" در این یک سالی که سکاندار وزارت خارجه بود در موارد متعدد دچار اختلافات علنی با آقای ترامپ شد.
آقای ترامپ در پیامی در توییتر خبر برکناری آقای تیلرسون را اعلام کرد و مایک پمپئو مدیر سیا را به عنوان جانشین او معرفی کرد.
آقای ترامپ همچنین از جینا هسپل به عنوان اولین مدیر زن سیا نام برد.
آقای تیلرسون در گفتگو با خبرنگاران در وزارت خارجه گفت کارهای خوبی در زمینه بهبود روابط با چین و مهار برنامه اتمی کره شمالی انجام شده.
اما او افزود: "کار زیادی برای رویارویی با رفتار و اقدامات دردسرساز روسیه باقی است."
او اضافه کرد: "روسیه باید به دقت این موضوع را ارزیابی کند که اقداماتش چقدر به نفع مردم روسیه و به طور کلی جهان است. ادامه این مسیر احتمالا به انزوای بیشتر آنها منجر خواهد شد، وضعیتی که به نفع هیچ کس نیست."
آقای تیلرسون در این بیانیه گفت با رئیس جمهور صحبت کرده تا از شفافیت روال کار در روزهای آینده مطمئن شود.
هرچند آقای تیلرسون تا روز ۳۱ مارس رسما در این پست خواهد بود، اما معاون وزارت خارجه جان سولیوان مسئولیت اداره امور وزارت خارجه را تا زمان تایید صلاحیت مایک پمپئو به عهده خواهد داشت.
او گفت: "مهم ترین مساله اطمینان از یک انتقال روان و قاعده‌مند مسئولیت ها در دوره ای است که کشور همچنان با چالش های قابل توجهی در زمینه سیاست گذاری و امنیت ملی مواجه است."
آقای ترامپ روز سه شنبه در محوطه کاخ سفید به خبرنگاران گفت که اختلافات او با آقای تیلرسون به "فعل و انفعال" شخصی خلاصه می شود.
او گفت: "ما خیلی خوب با   هم   همراهی  می  کردیم،   اما   در بعضی  مسائل  اختلاف  نظر  داشتیم.    وقتی به توافق ایران<آخوندی> نگاه می کنید، به نظر من افتضاح است. اما حدس می زنم رکس فکر می کرد مشکلی ندارد."
"طرز فکر من خیلی به مایک پمپئو شبیه است. فکر می کنم (این همکاری) خیلی خوب پیش رود."
آقای تیلرسون آخرین نفر از لیست بلند مقام های دولت ترامپ است که یا استعفا داده اند یا برکنار شده اند.
ازB B C