۲۱ شهریور ۱۳۹۶

میمونی که سلفی گرفت، از ۲۵ درصد عواید فروش آن عکس بهره‌مند می‌شود.
 عکسی که یک میمون با دوربین یک عکاس بریتانیایی گرفت و بعد در دادگاه مطرح شد که دارنده حقوق آن کیست؟ صاحب دوربین یا خود میمون.
در سال ۲۰۱۱، ناروتو، یک میمون کنجکاو شش ساله در اندونزی، به عدسی یک دوربین بی همراه خیره شد، لبخند زد و دکمه آن را فشار داد.
عکس سلفی این میمون دم سیاه که جزو حیوانات در خطر انقراض است، با لبخند دندان نما و چشم های درشت عسلی اش او را به یک چهره معروف اینترنتی تبدیل کرد. اما همین عکس به یک دردسر حقوقی تبدیل شد.
                                           عکس سلفی «ناروتو» میمونی که در اندونزی زندگی می کند. 
عکس با دوربین دیوید اسلیتر، عکاس بریتانیایی گرفته شد و او بعد کتابی با عنوان «شخصیت های حیات وحش» منتشر کرد و عکس سلفی میمون «ناروتو» را نیز در آن چاپ کرد.
 وقتی ویکیپیدیا از این عکس استفاده کرد، آقای اسلیتر ادعا کرد که کار آنها غیر قانونی است. اما ماجرا این بود که خود آقای اسلیتر هم حق قانونی این عکس را نداشت چون او نگرفته بود.
قانون حمایت از حقوق معنوی ایالات متحده آمریکا حق را به کسی می دهد که عکس را گرفته، که در این مورد «ناروتو» است اما مشکل این است که این قانون شامل میمون ها نمی شود.
با این حال یک نهاد حامی حقوق حیوانات به نام «بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر جانوران» خواستار بهره مندی این میمون از عواید مادی این عکس شد چون هر چه باشد، او این عکس را گرفته است.
این پرونده دو سالی طول کشید تا در نهایت دیوید اسلیتر، صاحب دوربین موافقت کرد که ۲۵ درصد از درآمد حاصل از این عکس در آینده را به سازمان نیکوکارانه ای که از «ناروتو» نگهداری می کند، ببخشد.

جف کر، مشاور کل «بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر جانوران» گفت خوشحال است که ناروتو از در آمد این عکس بهره خواهد برد.
V O A