۲۰ فروردین ۱۳۹۳

هشدار در مورد تأثیر لابی بانکداران بر قانو‌نگذاران اتحادیه اروپا

نتیجه تحقیقی تاز‌ه‌ در مورد نفوذ صنایع مالی بر سیاست‌گذاری در اتحادیه اروپا هشدار دهنده است. این تحقیق نشان می‌دهد که سرمایه‌داران با لابی پرنفوذ خود در روند‌های تصویب قوانین تازه در بروکسل حضوری فعال دارند.
از مدت‌ها پیش روشن بود که بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و صندوق‌های مالی کشورهای اروپایی در بروکسل، مرکز سیاست‌گذاری اتحادیه اروپا حضوری فعال دارند. اما تا کنون مشخص نشده بود که لابی این سرمایه‌داران تا چه حد بر سیاست‌گذاری در اتحادیه اروپا تاثیر دارد.
سازمان غیردولتی "رصد اروپای مشترک" (CEO) که مرکز آن در بروکسل است و درباره تاثیر لابیگری بر سیاست اتحادیه اروپا تحقیق می‌کند، پژوهش تاز‌ه‌ای در این مورد انجام داده که روزنامه آلمانی "فرانکفورته روندشاو" نتیجه آن را منتشر کرده است.
بر اساس این تحقیق، بیش از ۷۰۰ شرکت، موسسه مالی و نیز دفاتر وکالت و مشاوره‌ مالی در بروکسل فعال‌اند و دست‌کم ۱۷۰۰ کارمند در این شهر دارند که منافع آنها را دنبال می‌کنند. این در حالی است که شمار کارمندان کمیسیون اتحادیه اروپا که به مسائل مالی رسیدگی می‌کند یک چهارم این تعداد است.
از آن گذشته تنها ۱۵۰ اتحادیه صنفی، سازما‌ن‌ حمایت از مصرف‌کنندگان و نهاد غیردولتی در بروکسل فعالیت دارند که شمار کارمندان آنها محدود است. به عنوان مثال "انجمن سازمان‌های ملی حمایت از مصرف‌کنندگان در کشورهای اروپایی" تنها ۳۳ کارمند دارد که چهار تن از آنها به موضوعات مالی رسیدگی می‌کنند.
این نهادها نیز در مقایسه با صنایع مالی شانس بسیار اندکی برای تأمین منابع مورد نیاز خود برای فعالیت بیشتر در این زمینه دارند.
بر اساس محاسبه "سازمان رصد اروپای مشترک" صنایع مالی سالانه ۱۲۳ میلیون یورو برای کارمندان فعال خود در بروکسل هزینه می‌کنند که گاه سیاستمداران کهنه‌کار و بازنشسته هستند.
                         مقر اتحادیه اروپا در بروکسل