۱۵ فروردین ۱۳۹۳

شرایط درمانی آوارگان جنگی سوری در اردن مرگ‌بار است

شرایط زیستی آوارگان سوری که به اردن پناه‌برده‌اند، به‌شدت وخیم است. بر اساس گزارش نهاد یاری‌رسانی Care، اغلب پناه‌جویانی که به بیماری‌های درمان‌پذیر مبتلا هستند، به دلیل کمبود امکانات جان خود را از دست می‌دهند.


نهاد یاری‌رسانی Care که برای بهبود شرایط زندگی ۶۰۰ هزار آواره‌ی جنگی سوری در اردن فعالیت می‌کند، در بیانیه‌ای به مناسبت "۷ آوریل، روز جهانی سلامتی" از جامعه‌ی جهانی خواسته است که هر چه زودتر به یاری حکومت اردن بشتابد، تا وضعیت بهداشت و درمان این پناه‌جویان بهبود یابد.
                                       _________________________________

آمریکا و اروپا با "شیل نفت" در پی بی‌نیازی از نفت اوپک
آمریکا می‌خواهد به دهه‌های متمادی وابستگی به نفت خاورمیانه پایان دهد. گفته می‌شود که این کشور می‌‌تواند در آینده با استخراج نفت از لایه‌های سنگی موسوم به "شیل"، تولیدی بیش از عربستان سعودی داشته باشد.

     
                                                          یکی از مراکز "نفت شیل" در ایالت کلورادو

 »حفاری کن، حفاری!» این شعار جان مک‌کین، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ایالات متحده بود. شعاری که البته در آن‌زمان برای او پیروزی به ارمغان نیاورد، اما باراک اوباما، آن را گرفت و به استراتژی آینده آمریکا در پایان دادن به وابستگی نفتی و گازی این ابرقدرت تبدیل کرد-  بحران کریمه سبب شد که رئیس جمهوری آمریکا متحدان اروپائی خود را نیز به سمت استفاده از این روش تشویق کند.
شیل نفت" که در برخی منابع فارسی زبان به "سنگ نفت" نیز ترجمه شده، لایه‌های ‌سنگ‌های رسوبی هستند که با فشار هیدرولیکی آب و یک مخلوط شیمیائی درهم شکسته و نفت‌وگاز موجود میان آن‌ها آزاد می‌شوند. روشی که طرفداران محیط زیست با آن به شدت مخالفت می‌کنند، زیرا میزان آبی که برای تولید "نفت شیل" لازم است، بسیار بالاست و خطری برای منابع آب کره زمین به شمار می‌رود.
آژانس اطلاعات انرژی آمریکا(EIA) تخمین زده است که در سال ۲۰۱۶روزانه نه و نیم میلیون بشکه نفت خام در این کشور تولید خواهد شد که چیزی معادل دوبرابر تولید نفت در سال ۲۰۰۸است. در حال حاضر آمریکا با سرعتی قابل توجه در این زمینه پیش می‌رود و روزانه هشت میلیون بشکه نفت تولید می‌کند.