معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز!!، در آیین گشایش نخستین همایش ملی و نمایشگاه برگزیدگان ضمانت کیفیت و اصالت کالا!!، حجم تجارت قاچاق در کشور را سالانه ۱۵ میلیارد دلارعنوان کرد و گفت: «سالانه ۲ و نیم میلیارد دلار کالای تقلبی و جعلی در کشور تولید می شود.» .
اقتصاددانان افزایش قاچاق و تولید کالاهای تقلبی را ناشی از دو روند اقتصادی میدانند که در حال حاضر بطور موازی در اقتصاد ایران عمل میکند. نخست رکود تورمی ناشی از اجرای طرح هدفمندی یارانهها و دیگر تحریمها و بحران ارزی حاصل از آن میدانند.
در ایران امروز ، چند عامل در تولید و استقبال خریداران از کالای تقلبی عمل میکنند. نخست اینکه کالاهای ساخت ایران از هر نظر(کیفیت، طرح، دوام، قیمت و غیره) در بین مردم خوشنام نیستند. در مورد کالای چینی هم که بازار ایران را تسخیر کرده، معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز میگوید:« مدیریت واردات یعنی اینکه، آشغال چینی وارد کشور نشود».
بيشتر لباسها و سایر کالاهایی كه به ايران وارد میشوند چينی، تايلندی، بنگلادشی و یا از ترکیه هستند، هرچند که ممكن است روی آنها برندهای معروف مربوط به ساير كشورها هم نصب شده باشد. محصولاتی با مارکهای آمريكايی و اروپایی به سختی وارد ايران میشوند و اگر هم وارد شوند قیمتآنها به گونهای نیست که هر کسی بتواند از عهده خرید آن برآید.
یک جوان به روزنامه شرق میگوید:«آدم نبايد لباس بیهويت به تنش كند. لباسی را كه میپوشد بايد شخصيت داشته باشد. لباسی كه مارک دارد، شخصيت دارد». این سخن سومین نسل از جوانانی است که در (خلافت) اسلامی ایران پرورش یافتهاند. آن هویت، البته هویتی است که در طول سه دهه بهروشهای مختلف با آن برخورد شده و شامل ممنوعیت نیز بوده است..